ياس
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط سهيل |

اینترنت که مجموعه از شبکه های به هم پیوسته جهانی است در کشور جایگاه خاصی را باز کرده است. منشا این فناوری در کشور کجاست؟

از نظر لغوی اینترنت مخفف کلمه
Inter Connected Networkکه به معنای شبکه ای به هم مرتبط است.مفهوم اینترنت اولین بار توسط فرانسوی ها ، 20 سال قبل از اینکه آمریکایی ها به اختراع آن دست بزنند اختراع شد.نیکتل امکانی را فراهم کرد که تنها کامپیوترهایی که در پاریس موجود بودند به یکدیگر متصل شوند.

همین محدودیت نیز عامل شکست اینترنت در فرانسه شد و فرانسوی ها بعد از مدت های بسیار این شکست را قبول کردندو علت عقب ماندن این کشور از فناوری اطلاعات نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته نیز همین است.


بعد از مدتی در زمان جنگ سرد آمریکایی ها این مفهوم را ایجاد کردند که ”هرکس با هر نوع کامپیوتر به هر نوع شبکه به هرکس به هر کامپیوتر و با هر نوع رایانه و هر نوع شبکه متصل شود.

این مفهوم در زمانی مطرح شد که تبادل اطلاعات از طریق فلاپی دیسک و میان دورایانه با دو سیستم عامل متفاوت امکان پذیر نبود.

تاریخچه اینترنت جهان به زمان جنگ سرد، که جنگ بین بلوک سرد و گرم است، باز می گردد.

در اوج جنگ سرد، هنگامی که آمریکایی ها ایده نشانه گیری موشک های روسیه در فضا را داشتند این بیم می رفت که این موشک ها مرکز عملیات جنگی آمریکا، را مورد هدف قرار دهند و چون عملیات جنگی آمریکا و متحدانش به صورت مرکزی بود احتمال باخت جنگ افزایش می یافت.

این ایده به این صورت درآمد که امکانات کامپیوتری آمریکا میان کشورهای عضو ناتو گسترش می یابد و در صورتی که موشک های روسیه به هرکدام پایگاه های نظامی و حتی پایگاه نظامی مرکزی برخورد کند، بقیه پایگاه ها بتوانند مانند موجود زنده به فعالیت های خود ادامه دهند.

مشکل اجرای این ایده این بود که هرکدام از کشوهای اروپایی و حتی کامپیوترهای داخل آمریکا نیز دارای سیستم عامل های متفاوت و برقراری ارتباط میان آن ها مشکل بود.

بنابراین مرکزی در پنتاگون مرکز فرماندهی جنگ بلوک غرب، پروژه ی آرپانت تعریف شد که توسط مراحل علمی آن در چند دانشگاه آمریکا انجام شد.براساس
طرح آرپانت، رایانه های مراکز دانشگاهی و مراکز نظامی به یکدیگر متصل شدند. این امر اولین شبکه به هم پیوسته یا اینترنت را تشکیل می دهد.

فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با ایرنا گفت: پهنای باند دقیقا شبیه به اینچ لوله است و میزان آبی که جابه جا می کند با یکدیگر نسبت مستقیم دارد.

وی خاطرنشان کرد: پهنای باند به این معنا است که بستر های ارتباطی لازم بین دو شبکه که با یکدیگر از نظر ساختاری متفاوت است ایجاد شده و یکی به عنوان مصرف کننده و دیگری به عنوان تولید کننده باشد و برعکس.

وی معتقد است: وسایل مخابراتی –کامیونیکیشن مدیا- که بین شبکه های مختلف ظرفیت هایی را ایجاد کنند که در آن تبادل اطلاعات صورت می گیرد وهرچه دارای ظرفیت بیشتری باشد بیشتر می تواند اطلاعات را تبادل کند.

قاسم زاده در پاسخ به این سوال که آیا مرکز اینترنت در جهان به موقعیت جغرافیایی آن مرتبط است یا خیر گفت: از آن جا که بستر های عظیم مخابراتی در آمریکا کشور وجود داشت و در زمان جنگ سرد کابل های پهن فیبر نوری از بستر اقیانوس آتلانتیک که دارای قطر 2متر است عبور می کند .

وی یادآور شد به دلیل اینکه این امکانات در کشورهای آمریکا و انگلیس موجود است این کشورها به عنوان مراکز اینترنت درجهان معرفی شدند.

به گفته قاسم زاده تمامی مساحت کره زمین توسط
شرکت بین المللی مخابراتی فلگ توسط کابل های فیبر نوری پوشیده شده است شرکت مخابرات کشور نیز این شرکت خطوط مخابراتی را خریداری می کند.

قاسم زاده یادآور شد: این شرکت خطوط اینترنت را از شرکت های کریرر اجاره کرده و از این طریق توانسته بستری برای اینترنت جهانی ایجاد کند.

براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیت اینترنت در کشور در سال 83 از طریق سه لینک اس.تی.ام.1 تامین می شد که این تعداد لینک در سال جاری به 140لینک اس.تی.ام.1 رسیده است.

درگاه های بین المللی ورورد اینترنت در کشور14 نقطه است. درگاه های بین الملل نقاطی هستند که اینترنت بین الملل از آن جا وارد کشور می شود.

علاوه براین شبکه فیبر نوری بین الملل زیر ساخت با 9 کشور عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، امارات، کویت، نخجوان و ترکمنستان د رارتباط است که از طریق ترکیه وارد کشور شده و به کشورهای هند، عمان، بحرین، قطر و عربستان نیز از طریق شبکه فالکون متصل است.

اینترنت کشور از سال ها قبل توسط درگاه بین الملل مسیر جاسک- فجیره که از طریق کشور امارات وارد کشور می شد تامین می شود.

در حال حاظر 54 هزار کانال بین المللی و 2 میلیون و 700 هزار کانال بین استانی در کشورموجود است.

شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از دولت بخش حاکمیتی مخابرات کشور را اداره می کند.این شرکت وظیفه برقراری ارتباط بین شهری و بین المللی تمامی بهره برداران مخابراتی کشور اعم از ثابت و همراه را در بخش خصوصی و دولتی برعهده دارد که این ارتباط شامل صوت، تصویر و دیتا می شود.

علاوه براین تامین ظرفیت اینترنت کشور، از طریق نقاط اتصال بین الملل از جمله وظایف این شرکت است.

قاسم زاده با بیان اینکه ظرفیت اینترنت در کشور بسیار کم است گفت:
ایران در زمره 14 کشور سیاهچاله اینترنت جهان است .متاسفانه اینترنت کشور دچار اختلال جدی است که این اختلال در سال گذشته به اوج خود رسید.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از مشکلات ما در کشور جا نیفتادن کامل اینترنت به‌عنوان یک ابزار توسعه و پیشرفت است که البته این نیازمند گذراندن زمانی است و اینترنت هم مانند ویدیو و تلگراف مستلزم زمان است که در کشور به صورت کامل ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: از نظر من مهمترین مشکل
IT کشور نداشتن هدف در بین مسوولین است و به عبارتی وقتی هدف نداریم از هر طرف حرکت کنیم درست رفتیم بنابراین به نظر من باید در شرایط فعلی یک هدف و یک متولی واحد ایجاد کردیم.

وی در باره میزان آگاهی مردم ایران از اینترنت و فناوری های نوین گفت: ایران در زمره کشورهای جهان است که میانگین سطح سواد در آن بالاست.

قاسم زاده در پاسخ به این سوال که عدم رشد اینترنت در کشوربه دلیل عدم رغبت افراد به استفاده از اینترنت است گفت: مردم ایران به استفاده از فناوری های نوین علاقه مندندو براساس خوداظهاری افراد و براساس آمارهای دولتی منتشر شده درحال حاضر 32 میلیون کاربر اینترنت داریم.

کارشناسان معتقدند تعدادی از قطعی های کوتاه مدت و مقطعی اینترنت در کشور به دلیل بولدوزور است و متاسفانه تعداد آن نیز بسیار بالا است و این رقم به 190 مورد در سال می رسد که به معنای قطع روز درمیان است.

به گفته کارشناسان یکی ازمشکلات قطعی ایننرنت در کشور تخریب کابل های فیبرنوری است که در از طریق درگاه بین المللی جاسک- فجیره به دلیل لنگر انداختن کشتی ها در خلیج فارس رخ می دهد و این موضوع در ظرفیت اینترنت کشور 30 درصد تاثیر می گذارد.

در کشور قطعی های اینترنت به طور عمده منطقه ای است؛آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که تهران 73 درصد، بالاترین حجم قطعی خطوط فیبر نوری را داشته است.

عوامل تخریب فیبر نوری کشور را می توان به پیمانکاران وزارت راه وترابری، وزارت نیرو، شرکت آب و گاز ، شرکت نفت و شهرداری، کارخانه های صنعتی ، کشاورزان، و عوامل طبیعی و عوامل ناشناس نسبت داد.

قاسم زاده درباره علت قطعی اینترنت در کشور گفت: قطعی شبکه بین المللی -اینترنت- که از درگاه های بین المللی وارد کشور می شود و نیز قطعی شبکه های داخلی -اینترانت- دو نوع مشکل در برابر قطعی های اینترنت در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: نشانه های قطعی شبکه داخلی در کشور -اینترانت- مشخص نیست؛ به طوری که در صورت قطعی 24 ساعته ارتباط از طریق درگاه فجیره-جاسک این مشکل در کشوربعد از یک هفته حل می شود.

قاسم زاده درباره روش های افزایش ظرفیت اینترنت در کشور گفت: این روش ها شامل افزایش کابل های فیبر نوری وارد شده به کشور و نیز استفاده از تجهیزات پیشرفته تر در دو طرف کابل های فیبر نوری می تواند ظرفیت استفاده از اینترنت را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال با کابل های تلفن به صورت دایل آپ به اینترنت وصل می شوید که درایران سرعتی برابر با 56کیلوبیت در ثانیه است و درصورتی که با فناوری ای.دی.اس.ال در حال حاضر می توان با سرعت 10 مگابیت نیز به اینترنت متصل شد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.